حلاوت تمام شدن سرِ وقت یک پروژه شخصی یا کاری، همیشه ماندگار است. معمولا صحبت کردن درباره برنامه ریزی و موفقیت کار آسانی است، در حالی که بهتر از هر کسی می دانیم که عمل به این صحبت ها سخت است اما در گرو آن می توان سرمایه ارزشمندی چون آرامش ذهنی و البته موفقیت در گرو انجام دادن بموقع و تمام و کمال کارها و برنامه های زندگی را بدست آورد. حلاوت تمام شدن سرِ وقت یک پروژه شخصی یا کاری، همیشه ماندگار است اما امان از کارهای عقب افتاده که همیشه کام آدم را تلخ می کند. کارهای نیمه تمام نیاز به یک برنامه ...

آیا مالک پروژه ناتمامی هستید؟



دلایل رهاكردن كار

حلاوت تمام شدن سرِ وقت یك پروژه شخصی یا كاری، همیشه ماندگار است

 

معمولا صحبت کردن درباره برنامه ریزی و موفقیت کار آسانی است، در حالی که بهتر از هر کسی می دانیم که عمل به این صحبت ها سخت است اما در گرو آن می توان سرمایه ارزشمندی چون آرامش ذهنی و البته موفقیت در گرو انجام دادن بموقع و تمام و کمال کارها و برنامه های زندگی را بدست آورد.

حلاوت تمام شدن سرِ وقت یك پروژه شخصی یا كاری، همیشه ماندگار است اما امان از كارهای عقب افتاده که همیشه كام آدم را تلخ می كند. كارهای نیمه تمام نیاز به یك برنامه ریزی جدی و دقیق و یك همت عالی برای به سروسامان رسیدن دارند. اگر شما هم جزو مالكان همیشه غمگین پروژه های نیمه تمام و مضطربان دائمی كارهای عقب افتاده هستید، با ما همراه شوید تا دلایل و راهكارهای سر و سامان دادن به این تجربه كم و بیش شایع را با هم مرور كنیم.


اول باید بدانیم اهدافمان چیست. اهداف  شما مانند چراغی است که مسیر تاریک روبرویتان را روشن می کند تا در رسیدن به آنچه میخواهید موفق گردید. اطمینان حاصل کنید که اهدافتان دست یافتنی و دور از دسترس نیست. همیشه اهدافتان را در جلوی رویتان تصور کنید تا فراموششان نکنید و بر روی آنها تمرکز کنید. دومین نکته این است که بدانیم، چرا برخی از ما كارهایمان را نیمه تمام رها می كنیم یا آنقدر آن را عقب می اندازیم تا تبدیل به معضل شوند.


بی انگیزه شدن در میانه كار
از جمله مهم ترین دلایل رهاكردن كار، بی انگیزه شدن در میانه كار است. بی انگیزگی و ترس از بی فایده بودن تلاش، باعث می شود خیلی زود آن كار را رها كنید. اگر از همان ابتدا انگیزه تان قوی نباشد، همه جوانب را نسنجیده باشید و به اندازه كافی مطمئن و علاقه مند نباشید، در میانه راه كم می آورید.


یکبار بهترین نباشید
اینكه بخواهید بهترین باشید و بهترین كار را ارائه دهید اصلا بد نیست، حتی خیلی هم خوب است، اما اگر همین كمال گرایی باعث شود كه نسبت به توانایی های خودتان ناامید شده و از خیر كاری كه شروع كرده اید بگذرید، آسیب می بینید. برخی از افراد با این بهانه كه نتیجه، آنچه م�� خواهند از آب در نمی آید و شرایط طوری نیست كه پروژه، چیزی كه دلشان می خواهد بشود، از ادامه كار منصرف شده و رهایش می كنند.


همه هندوانه ها با یك دست
هزار ایده جذاب گوشه ذهنتان خاك می خورده و شما هر هزار ایده را می خواهید با هم پیش ببرید. مطمئن باشید كه بلند كردن این همه هندوانه یكجا، مجبورتان می كند یا برخی را زمین بگذارید یا از دست تان لیز می خورد و متلاشی می شود.


ترسو شده اید
دلیل بعدی، ترس از شكست است. نداشتن اعتماد به نفس كافی و انگیزه های پیش برنده باعث می شود كه مُدام به نشدن و نتوانستن فكر كنید و نهایتا كار را نیمه كاره رها كرده و از خیرش بگذرید. ترس ها را باید از همان ابتدا شناخته و به جنگشان بروید كه در ادامه زمین گیرتان نكند.


تنبل همیشه خوابه
بله! ساده ترین و شایع ترین دلیل نیمه كاره رها شدن كارها، تنبلی  است. به همین سادگی، امروز و فرداكردن های بی دلیل سبب می شود آش از دهان بیفتد و طعم اولیه اش از دست برود و گاهی هم كلا ترشیده شود و فقط حسرتش باقی بماند.

 

بی انگیزه شدن در كار

از جمله مهم ترین دلایل رهاكردن كار، بی انگیزه شدن در میانه كار است

 

به خودتان وفادار بمانید
اینكه به خودتان و برنامه ای كه درنظر گرفته اید وفادار بمانید مستلزم آموختن چند مهارت دیگر است. مثلا شما باید بدانید كه چه كسانی یا چه چیزهایی باعث می شوند شما به كارهایتان نرسید؛ اینها قاتلین وقت شما هستند. از اسارتشان رها شوید. یكی از قاتلین بسیار پركار و بی رحم زمان، در این روزها، شبكه های اجتماعی هستند. برای اینكه از پس قاتلین وقت برآیید باید «نه» گفتن را بلد باشید. نه گفتن به خودتان و دیگران.


با چك لیست آشتی كنید
با قلم و كاغذ آشتی كنید. نخستین كار این است كه یك قلم و كاغذ بردارید و لیست كارهای عقب مانده را ریز تا درشت، كم اهمیت و مهم، فوری و غیرفوری یادداشت كنید. این كار باعث می شود بخش قابل توجهی از فضای ذهنتان خالی شده و فرصت درست اندیشیدن و آرامش مطلوب برای پیداكردن راه حل ها را به شما بدهد.


دسته بندی كنید
لیست كارهایی كه یادداشت كرده اید را دسته بندی كنید. دسته بندی تان بهتر است اینگونه باشد:كارهای مهم و فوری،كارهای مهم و غیرفوری،كارهای غیرمهم و فوری،كارهای غیرفوری و غیرمهم. همچنین یک تقویم داشته باشید و از آن نگهداری کنید، مهم نیست یک تقویم قدیمی رومیزی داشته باشید یا یه یک سر رسید ساده یا یک اپلیکیشن تقویم، مهم این است که از تقویمتان مداوم استفاده کنید.


كارهای بزرگ را بشکانید
ایده بزرگی در ذهنتان پرورش داده و انگیزه كافی برای انجامش دارید، حتی تحقیق هم كرده اید و توانایی هایتان را هم سنجیده اید و همه چیز همان قدر عالی است كه شما می خواهید، فقط مانده كه پروژه تان كلید بخورد و شروع شود. ما توصیه می كنیم قبل از شروع كارهای بزرگ، آن را ریز كنید؛ یعنی به بخش های كوچك تر تقسیمش كنید تا بهتر از پس آن برآیید. با این كار بعد از پایان یافتن هر بخش كوچك، انرژی مثبت آن به شما منتقل می شود.


وقتش را معین كنید
باید دقیقا بدانید كه كدام كار در چه سالی، چه ماهی، چه روزی و چه ساعتی قرار است انجام شود. این دقت در برنامه ریزی به كارهایتان نظم بیشتری می دهد. به جز این، باید زمانی كه برای انجام آن كار نیاز دارید را هم محاسبه كنید. به طور مثال اگر قرار است.


مرتب باشید
مطمئنا در یک محیط نامرتب و کثیف نمی توان به خوبی تمرکز کرد. مهمترین نکته در برنامه ریزی درست و دیدن روی آرامش این است که محیط کاری و زندگی و حتی محتویات درون کیف شما در ذهن شما اشکار خواهد شد. اگر همه چیز مرتب و سر جایش باشد، ذهن شما هم مرتب تر و راحت تر درگیر مسائل می شود تا اینکه دغدغه ذهن شما یافتن یک خودکار در بین انبوهی از کاغذهای روی میزتان باشد!

منابع:همشهری دو،سلامت نیوز

 

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه